Jak jsem se propadla do čtvrté třídy

Autor: Pavla Pazderová, zveřejněno: 25.1.2021


Dneska ráno se stalo to, čeho jsem se celou dobu obávala. Onemocněla učitelka na prvním stupni a na mě padlo suplování. S mou aprobací pro stupeň druhý a třetí opravdu lahůdka. „No a co,“ řeknete si. „Vyjmenovaná slova a násobilku by přece měl zvládnout každý učitel." Jenže zvládnout a naučit je rozdíl.

Odvážně jsem otevřela učebnici českého jazyka a vypracovala dvě stránky z pracovního sešitu. „To půjde,“ řekla jsem si. A sebevědomí mi na stupnici od jedné do sta stouplo z nedostatečné dvacítky na osmdesátku. Povzbuzena úspěchem nalistovala jsem v učebnici matematiky stránku, kde děti dopočítaly, a vzpomněla si na svá gymnaziální léta, kdy jsem chtěla studovat aprobaci matematiky a hudební výchovy s odůvodněním, že hudební teorie je v podstatě jen aplikovaná matematika. Nikoho jsem nepřesvědčila, obor mi neotevřeli. Tak teď, když nemohu učit tu svou hudebku, se vytáhnu.

Úkol, kterým jsem měla začít, mi ale hned na úvod vyrazil dech. Indická násobilka. Až do této chvíle jsem si myslela, že tři krát tři je devět (a kdo to neví, ten je medvěd) a že to platí po celém světě. Miluju sudoku, ale tohle. Kolegyně matematička povzbudivě řekla: „To je lehké, na to přijdeš!“ Pak odplula do soukromí s počítačem a kamerou za svými online sedmáky.  Tak jo, když to říká, mám na doma hlavolam. Otočila jsem stránku, a kdybych neměla brýle, vypadly by mi oči. Stálo tam: Stela řekla, že ve stovkové tabulce je součet každé cesty _→_↓_ dělitelný číslem 36. Předvedla to na čtyřech příkladech v učebnici. Hledej další cesty podle Stelina pravidla. Stela je pravděpodobně geniální čtvrťačka. Jen škoda, že to nepůjde učit místo mě.

Stupnice mého sebevědomí kopírovala venkovní teploměr. V Česku právě udeřily kruté mrazy. I teď v poledne je na něm  -8° Celsia. To by odpovídalo. Tak vzhůru k třetímu úkolu. Dělení a zaokrouhlování. Konečně jsem doma. Tady mohu zazářit.

Milé děti, až se tou zítřejší hodinou matematiky prokoušeme, určitě to neobohatí jen vás.

P. S.  O 24 hodin později. Indickou násobilku už umím a vím taky, co znamenají šipky. Po dohodě s dětmi, že je krokování nebaví, jsme počítali matematické řetězy a dělili. Šlo nám to báječně.