Preventista patologických jevů
Informace preventisty sociálně patologických jevů Mgr. Davida Horkého
Cílem primární prevence je především zvýšení odolnosti dětí a mládeže vůči sociálně patologickým jevům v souladu se strategií prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy.
Předcházení zejména následujícím rizikovým jevům v chování žáků:
- záškoláctví
- šikana, násilí
- divácké násilí
- kriminalita, delikvence, vandalismus
- závislost na politickém a náboženském extremismu
- rasismus, xenofobie
- užívání návykových látek (tabák, alkohol, omamné a psychotropní látky – dále jen „UNL“)
- onemocnění HIV/AIDS a dalšími nemocemi šířícími se krevní cestou
- kyberprostor
- poruchy příjmu potravy
- netolismus (virtuální drogy) a patologické hráčství (gambling)
Rozpoznání a zajištění včasné intervence zejména v případech:
- domácího násilí
- týrání a zneužívání dětí, včetně komerčního sexuálního zneužívání
- ohrožování výchovy mládeže,
- poruch příjmu potravy (mentální bulimie, mentální anorexie)
V letošním roce bude v oblasti prevence kladen důraz na:
- respekt k autoritám (učitel, policie, rodič ….)
- agresivní chování
- aktivní spolupráci s organizacemi podporujícími prevenci
- provádění monitoringu
- realizaci společných projektů napříč třídami
- řešení problémů spojených s kyberprostorem (nehmotný svět vytvořený vzájemným propojením počítačových, informačních a komunikačních systémů. Globální doména podléhající neustálým změnám. Prostředí umožňující vytvářet, uchovávat, využívat a vzájemně si vyměňovat informace)
Více informací a zajímavá videa z produkce Policie ČR (ale i další ze zahraničí) najdete na těchto webových stránkách:
Slepá Láska – Nahé Fotky, autor: Vojta
Are You Living an Insta Lie? Social Media Vs. Reality, autor: DitchtheLabelORG
Amazing mind reader reveals his 'gift', autor: Duval Guillaume
Bude kladen důraz na informovanost žáků v hodinách informatiky, výchovy ke zdraví, občanské výchovy, prvouky, přírodovědy, chemie, výtvarné a tělesné výchovy a dále na nabídky volnočasových aktivit podle možností školy.
Cílem je vést žáky k sebevědomí, správnému sebehodnocení, stanovení si reálných cílů v životě, poznání sebe sama, zvládání stresů, k dovednostem řešit své problémy bez pomoci léků a jiných návykových látek.