Vybudování herny školního klubu a školní družiny - Základní škola Jaroměř, Na Ostrově 4, okres Náchod

Jaký problém projekt řeší?

  • Základní škola Jaroměř, Na Ostrově se rozhodla díky tomuto projektovému záměru vybudovat multifukční multimediální hernu pro zájmové vzdělávání, která bude velkým přínosem pro činnost školního klubu i školní družiny. Stávající vytyčený prostor je nevyhovující, bez odpovídajícího zázemí (zastaralé sezení, chybí pracovní a odpočinkové zóny) pro děti navštěvující školní družinu nebo školní klub. Přestavbou vznikne nový multimediální prostor pro účely volnočasového vzdělávání. V herně mohou děti tvořit, bádat a hrát si ve skupinách, pořizovat a zpracovávat audio a video záznamy, provádět živé přenosy pro veřejnost, své spolužáky a kamarády. Bude provedena rekonstrukce podlahy, postaví se podium, instaluje audiovizuální technika (např. kamery, mikrofony, reprosoustava, panelová tabule). Vznikne relaxační zóna s kobercem a stanoviště pro streamování videozáznamů. V herně bude možné provádět dlouhodobé projekty navazující na ŠVP (digitální a jazykové kompetence, multimédia, příprava na budoucí povolání). Škola po ukončení realizace tohoto projektu bude kompletně bezbariérová, neboť pro optimalizaci pohybu imobilního žáka bude z projektu IROP 2021–2027 (výzva č. 111) pořizovat jednu kompenzační pomůcku (schodolez).
     

Jaké jsou příčiny problému?

  • Hlavní příčinou problému je fakt, že do tohoto plánovaného projektového výstupu škola opravdu velmi dlouhou dobu neinvestovala žádnou větší finanční částku. Zázemí stávající herny školního klubu a školní družiny je v současné době zastaralé a nevyhovující dnešním požadavkům pro realizaci moderního zájmového vzdělávání - disponuje zastaralým vybavením a celkové prostředí již ne zcela vyhovuje požadavkům moderní doby. Žadatel se tak rozhodl přebudovat stávající prostor ve škole, který není vymezen pro žádnou úroveň, druh ani formu vzdělávání, na zcela nový prostor pro realizaci zájmového vzdělávání na jeho půdě. Škola samotná není schopna v rámci vlastních finančních zdrojů najít dostatek prostředků, které by u všech výše zmíněných projektových výstupů tento směr zvrátily. Žadatel sice investuje do jemu svěřenému objektu pravidelně, stejně tak jako jeho zřizovatel, ale projektový záměr, jakým je "Vybudování herny školního klubu a školní družiny - Základní škola Jaroměř, Na Ostrově 4, okres Náchod" je možné realizovat pouze prostřednictvím podobných výzev, jako je tato č. 48 v rámci SC 5.1 IROP, prostřednictvím Místní akční skupiny Mezi Úpou a Metují, z. s.. Prostřednictvím tohoto projektu dojde k vybudování moderního herního zázemí pro zájmové vzdělávání, které umožní v daleko větším rozsahu a kvalitě naplnění volného času žáků se zaměřením na různé oblasti při aktivitách organizovaných v rámci školního klubu a školní družiny. Zájmové vzdělávání, poskytované žadatelem je na vzestupu, a to díky zapáleným pedagogům, kteří pro žáky školy vytvářejí atraktivní trávení volného času. Tyto aktivity jsou důležité pro rozvoj osobnosti, mají funkci sociální a preventivní, rozvíjí schopnosti, znalosti, dovednosti, talent a upevňují sociální vztahy.

 

Jaká změna/y je/jsou v důsledku projektu očekávána/y?

  • Hlavním posunem by měla být zvýšená atraktivita moderního herního zázemí pro zájmové vzdělávání. Žadatel předpokládá, že realizací tohoto projektu by mělo dojít u žáků ke zvýšení motivace a radosti z učení. Zmodernizovaná herna vytvoří zcela odlišné prostředí pro hlavní cílové skupiny projektu a zpříjemní jim čas strávený v této herně. Tento prostor pro zájmové vzdělávání byl doposud bohužel mírně na okraji zájmu, resp. hlavních investic. Přitom tato oblast práce s dětmi a žáky školy je neméně důležitá, ve vztahu k primární výuce. Pořízením nových digitálních didaktických pomůcek bude umožněno dostat také do zájmového vzdělávání nové formy a metody, které tyto změny podpoří. A prostřednictvím posunu v možnostech zájmového vzdělávání skrze digitální technologie bude nově umožněno předvádět žákům divy a taje nových technologií i pro ně doposud neznámou formou. Toto se týká zejména digitální kompetence, která je nově velmi intenzivně referována i ze strany MŠMT.