Kde evropské peníze pomáhají? Na Ostrově!
Autor: Mgr. Simona Soukalová, zveřejněno: 23.4.2012
Na naší škole již několik let vyvíjíme velké úsilí, abychom získali a co nejlépe využili finanční prostředky z fondů Evropské unie. Je to pro nás příležitost, jak zkvalitnit vybavení školy (a tím i samotnou výuku), aniž bychom o pomoc a finanční přispění museli žádat zřizovatele nebo samotné rodiče.
Po projektu Modernizace výukových metod ZŠ Na Ostrově jsme se pustili do dalších:
a) V roce 2009 jsme se stali členy týmu dvaceti škol Královéhradeckého kraje v rámci projektu Učíme interaktivně 2. stupeň (příjemce dotace EU - ZŠ Komenského, Trutnov).
b) V roce 2010 jsme sami byli žadatelem a následně příjemcem dotace EU pro projekt Učíme interaktivně 1. stupeň, do kterého s námi vstoupilo dalších osm škol z našeho regionu.
Po projektu Modernizace výukových metod ZŠ Na Ostrově jsme se pustili do dalších:
a) V roce 2009 jsme se stali členy týmu dvaceti škol Královéhradeckého kraje v rámci projektu Učíme interaktivně 2. stupeň (příjemce dotace EU - ZŠ Komenského, Trutnov).
b) V roce 2010 jsme sami byli žadatelem a následně příjemcem dotace EU pro projekt Učíme interaktivně 1. stupeň, do kterého s námi vstoupilo dalších osm škol z našeho regionu.
Oba projekty byly velmi náročné na čas, kreativitu a schopnosti všech zúčastněných pedagogů. Věděli jsme však, že se stanou velkým přínosem nejen po stránce získání kvalitního technického vybavení, ale hlavně budou znamenat další zkvalitnění samotné výuky a rozvoj dovedností nejen učitelů, ale hlavně žáků. A oba tyto projekty nyní dospěly v roce 2012 ke zdárnému konci.
Čeho jsme dosáhli?
Kromě dovybavení řady dalších učeben interaktivními tabulemi, počítači, dataprojektory apod. se všichni naši vyučující z 1. stupně a sedm vyučujících z 2. stupně stali tvůrci výukových materiálů pro interaktivní tabule. Nejprve ale samozřejmě museli projít řadou školení. Jejich tzv. předváděcí výukové sešity z různých všeobecně vzdělávacích předmětů jsou na webovém portále celostátně přístupné pro potřeby dalších učitelů z celé ČR.
V rámci projektu Učíme interaktivně 2. stupeň vytvořilo 71 pedagogů z partnerských škol těchto materiálů 2 170, při projektu Učíme interaktivně 1. stupeň 70 učitelů ze zúčastněných škol přispělo 954 materiály. Zapojení vyučující naší školy pracovali nejen jako tvůrci, ale v obou projektech zastávali i funkci metodiků, takže vedli ostatní tvůrce, schvalovali jejich předváděcí sešity a na závěr každý z nich vytvořil metodický materiál pro konkrétní předmět.
V rámci projektu Učíme interaktivně 2. stupeň vytvořilo 71 pedagogů z partnerských škol těchto materiálů 2 170, při projektu Učíme interaktivně 1. stupeň 70 učitelů ze zúčastněných škol přispělo 954 materiály. Zapojení vyučující naší školy pracovali nejen jako tvůrci, ale v obou projektech zastávali i funkci metodiků, takže vedli ostatní tvůrce, schvalovali jejich předváděcí sešity a na závěr každý z nich vytvořil metodický materiál pro konkrétní předmět.
Chtěli jsme, aby se také samotní žáci naučili tvořit interaktivní výukový materiál pro své spolužáky. I to se podařilo, takže celkově v rámci obou projektů zapojení žáci 6. – 9. ročníků zpracovali 1500 materiálů, děti z 1. – 5. tříd vytvořily 368 výukových materiálů.
Nejlepší práce žáků 2. stupně byly vyhodnoceny a odměněny při lednovém slavnostním zakončení projektu Učíme interaktivně 2. stupeň v Trutnově. Z 1500 žákovských prací se na 2. – 3. místě umístil výukový materiál Chemické prvky naší Hedviky Čapkové z 8.B.
A jaký byl závěr projektu Učíme interaktivně 1. stupeň?
Závěrečnou slavnostní konferenci tohoto projektu jsme uspořádali 23. března. Ten den zasedací síň naší školy zaplnilo přes sto hostů z řad učitelů celého regionu, zástupců MěÚ Jaroměř, zástupců Krajského úřadu Královéhradeckého kraje, partnerských a sponzorských firem ….. A nechyběly ani děti. Samozřejmě především ty, jejichž práce se umístily mezi nejlepšími. Vítěznou žákovskou prací se stal výukový materiál „Písmeno S“ od P. Šimkové ze ZŠ Na Ostrově (kategorie 1. – 3. r.) a práce J. Hodače ze ZŠ Kopidlno s názvem „Vesmír, sluneční soustava“ (kategorie 4. – 5.r.). Dále byli vyhodnoceni nejlepší tvůrci. V kategorii A se jimi stali: A. Moravcová (ZŠ Na Ostrově), D. Neradová (ZŠ Lázně Bělohrad), M. Vašíček (ZŠ Na Ostrově), G. Haucková a L. Rajmont (ZŠ Hradec Králové, Jiráskovo náměstí). V kategorii B se nejlépe umístili: T. Vajdl (ZŠ Lázně Bělohrad), O. Doubek (ZŠ Josefov), V. Štěp (ZŠ Na Ostrově), E. Forstová a P. Dostálová (ZŠ Josefov). Jejich oči se rozzářily při pohledu na získané odměny - tablety, fotoaparáty, notebooky …
Závěrem bych chtěla upřímně poděkovat účastníkům projektu – ředitelům škol, kolegům učitelům, žákům a všem dalším partnerům – za jejich pracovní nasazení, vynaložené úsilí a dobře odvedenou práci. Poděkování patří i cateringové firmě Gastro Lucie Jaroměř, která se při závěrečné konferenci postarala o výborné občerstvení.