Umělá krev při výuce PPV - 7. ročník
Autor: Hana Těšinová, zveřejněno: 12.4.2022, článek se týká tříd(y): 7.A 7.B
Volitelný předmět přírodovědná praktika je v teplejších měsících zaměřen na pozorování přírody v terénu, na práci s laboratorním náčiním v chladnějších měsících. Činnosti, které neodmyslitelně patří k práci biologa, se snažíme již teď v dětech objevit a podporovat jejich rozvoj. Jedna z posledních laboratorních prací byla na téma Krevní skupiny člověka.
Žáci se nejprve snažili seřadit chronologicky vývoj darování krve, který ne vždy dárci a příjemci přežili.
Potom jim byl nastíněn příběh o muži, kterého přivezli do nemocnice po autonehodě. Tento člověk ztratil mnoho krve a právě je převážen na operační sál. Během operace bude potřebovat krevní transfúzi. Do nemocnice přišlo šest jeho přátel, kteří se nabídli, že mu darují krev.
Žáci dostali zkumavku krve raněného muže a šest dalších zkumavek se vzorky možných dárců. Náhražkou skutečné krve, se kterou nemůžeme pracovat, byl ocet, voda, mléko a speciální filtrát. To vše obarveno červeným potravinářským barvivem. Mícháním krve tak zjišťovali krevní skupiny. Některá krev se jim srazila a vytvořila nebezpečnou sraženinu, jiná pouze obsah naředila. Křížovým pravidlem a vylučovací technikou se tak postupně dostali k určení krevních skupin všech dárců i poškozeného.
Děti tato laboratorní práce bavila, a dokonce nikomu se nepodařilo špatným rozhodnutím zabít raněného, což považuji za úspěch celého cvičení.