Šesťáci a minulý čas

Autor: Mgr. Linda Andresová, zveřejněno: 19.2.2016, článek se týká tříd(y): 6.A  6.B  6.C  


Minulý čas prostý je postrach všech žáků a nejvíc většinou natrápí žáky šestých ročníků, protože ti se s ním setkávají poprvé. Musí se naučit používat sloveso „být“ v minulosti, poté začínají pracovat s „did“ v záporu a otázkách, kterých jsou dva druhy, a nejvíc jim mozkové závity protáhnou nepravidelná slovesa, kterých je pořádný seznam.

Vybraní žáci, kteří navštěvují předmět CAV (Cvičení z AJ) mají možnost si danou gramatiku procvičit nad rámec běžných hodin pomocí počítačů a moderní techniky. Pomocí aplikací se můžou nepravidelná slovesa učit přímo z mobilu nebo tabletu a věty si znovu vyzkouší a procvičí přímo v hodině.

Naposledy jsme vymysleli zajímavý úkol, kdy jsme společně se žáky sepsali jakýsi rozpis činností pro nějakou osobu. Na tabuli jsme dali věty typu „Vstaň z postele a obleč se.“, „Vyčisti si zuby.“, „Jdi do školy.“ apod. Žáci si poté museli představit, že ten dotyčný nás poslechl a všechno už udělal, a my jsme o tom začali psát. Tzn. děti vzaly věty z tabule s převedly je do minulosti. Samozřejmě museli dávat pozor, které sloveso je pravidelné a které není a najít jeho správný tvar.

Občas někdo něco spletl a sem tam se nám objevila koncovka „-ed“ na nepravidelné slovesu, ale ve výsledku všichni pochopili, co mají udělat, a zvládli většinu vět správně zapsat v minulém čase.

Jára
David
Aneta
Dominik
Naty
Nikola