Jak by chtěli bydlet deváťáci
Autor: Mgr. Linda Andresová, zveřejněno: 12.12.2013
Uplynulo čtvrtletí a v hodinách německého jazyka v devátých ročnících jsme se úspěšně prokousali první lekcí z druhého dílu učebnice Deutsch mit Max. Úkol to nebyl zrovna jednoduchý, protože hned na úvod na nás učebnice vychrlila poměrně obtížnou gramatiku, a to naučit se pracovat se 3. a 4. pádem.
Žáci se nejprve naučili tyto dva pády rozeznávat, potom si museli uložit do hlavy koncovky pro jednotlivé členy a získané informace aplikovat na další gramatické jevy, jako jsou přivlastňovací zájmena, neurčitý člen nebo zápor „kein“. Ze začátku to byl poměrně boj, ale ke konci lekce bylo vidět, že i ti největší odpůrci gramatických pouček a tabulek podlehli a ujasnili si rozdíl mezi „dem a den“.
V učebnici jsme narazili na zajímavý článek o Lee a jejím vysněném pokoji, kde popisovala, co všechno by si jednoho dne přála mít doma. Snít o budoucnosti je naprosto přirozená věc, každý si určitě někdy říká, jednou bych chtěl mít… A toho jsme využili a všichni deváťáci se povinně zasnili v němčině a své představy přetvořili na papír. Sepsali si poměrně dlouhý text, kde vylíčili, jak by to u nich doma mohlo jednoho dne vypadat. Své nápady doplnili obrázky a kresbami a někteří zabrousili i do slovníků a poprali se s novou slovní zásobou.
Na závěr musím deváťáky-němčináře velice pochválit, protože se všichni úkolu zhostili velice statečně a téměř všichni mohli být odměněni pěknou známkou. Je vidět, že po třech letech studia němčiny jsou schopní sepsat text, ve kterém vyjádří své myšlenky a přání a uvést do praxe získané znalosti z hodin, což se pozitivně promítlo i do závěrečného testu, kde byly opět téměř samé dobré zámky.